|
Hoe leren vogels hun liedjes? Gedragsbioloog Houx onderzocht in
hoeverre sociale factoren een rol spelen in het zangleerproces van
jonge zebravinken. Daartoe stimuleerde hij interactief gedrag in
speciale 'piepshow'-opstellingen. Eén groep zebravinken hoorde via een
luidspreker een zebravink-liedje steeds nadat ze op een bepaalde knop
hadden gepikt. Een andere groep kreeg de zang ten gehore bij het zien
van een opgezette zebravink. Houx toont in dit onderzoek aan dat
zebravinken hun liedje van een luidspreker kunnen kopiëren. Deze
uitkomst is verrassend, omdat tot dusver werd aangenomen dat
zebravinken geen zang leren zonder de lijfelijke aanwezigheid van een
idool. Opvallend was ook de reactie van de jonge zebravinken op de
zang: zodra ze zang hoorden, vlogen ze naar de luidspreker
respectievelijk naar de zingende soortgenoot. Dat wijst erop dat
zebravinken proberen de beste positie ten opzichte van het geluid in
te nemen, zodat ze de zang zo goed mogelijk horen. De geluidskwaliteit
van de zang is belangrijk voor hoe goed de zebravinken leren. Houx
concludeert dat sociale factoren minder belangrijk zijn voor het
zangleerproces dan werd aangenomen. Dit inzicht is belangrijk voor
onderzoek naar de relatie tussen leerprocessen en hersenwerking. In
dit snel groeiende onderzoeksgebied speelt het zangleren van vogels,
met name van zebravinken, een belangrijke rol. Er zijn interessante
overeenkomsten met de menselijke taalontwikkeling, aldus Houx. titel: The effectiveness of social interaction in zebra finch song
learning
promotor: prof.dr. C.J. ten Cate
|
|