Zebravinken |
De kleurslag: PASTEL GRIJS. |
De Standaard.
De man, tekening: |
|
Oogstreep ,
snavelstreep , borststreep en zebratekening , flank ter
hoogte van de stuit,en de donkere blokken van de
bovenstaartdekveren: |
Loodgrijs
, de flank ter hoogte van de stuit zilvergrijs. |
Tussen oog en
snavelstreep: |
Wit. |
Wangvlek: |
Creme-wit. |
Flanktekening: |
Bleek
oranje-creme met ronde witte stippen. |
De man, kleur: |
|
Kop en nek: |
Zilvergrijs
met blauwachtige glans. |
Rug- en
vleugeldek: |
Zacht
zilvergrijs iets lichter dan de kop en nek, de
vleugelpennen mogen iets lichter van kleur zijn. |
Stuit en
onderlijf: |
Wit. |
Staartpennen: |
Loodgrijs. |
De pop, tekening: |
|
Oogstreep ,
snavelstreep , de flank ter hoogte van de stuit en de
donkere blokken van de bovenstaartdekveren: |
Loodgrijs,
flank ter hoogte van de stuit zilvergrijs. |
Tussen oog-
en snavelstreep: |
Wit. |
De pop, kleur: |
|
Wang en
borst: |
Zilvergrijs
iets lichter dan de kop. |
Flank: |
Zacht
zilvergrijs. |
Kop en nek: |
Zilvergrijs
met een blauwach-tige glans. |
Rug- en
vleugeldek: |
Zacht
zilvergrijs iets lichter dan de kop en nek, de
vleugelpennen mogen iets lichter van kleur zijn. |
Stuit en
onderlijf. |
Wit
tot zacht roomkleurig. |
Staartpennen: |
Loodgrijs. |
De man en pop, ogen
en hoorndelen: |
|
Snavel: |
Koraalrood
, de pop iets lichter als de man. |
Poten en
nagels: |
Oranjerood. |
Ogen: |
Donker
een lichtere kleur is toegestaan. |
Positief vallen tijdens de keuring op.
Bij de man:
Een fraai overgoten kleur- en tekeningbeeld zonder kontrasten.
Een egaal, eenkleurig rug-vleugeldek met vleugelpennen in gelijke
kleurdiepte.
Een mooie helder wit gekleurde buik.
Goed geproportioneerde en strakke niet kontrasterende loodgrijze
tekeningonderdelen.
De kleur van de oogstreep in de zelfde kleurdiepte als de overige
loodgrijze tekeningonderdelen.
Voldoende gereduceerde wang- en flankkleur.
Bij de pop:
Een fraai overgoten kleur- en tekeningbeeld zonder
kontrasten.
Een egaal, eenkleurig rug-vleugeldek met vleugelpennen in gelijke
kleurdiepte.
Een zo helder mogelijk gekleurde witte buik.
Goed geproportioneerde en strakke niet kontrasterende loodgrijze
tekeningonderdelen.
De kleur van de oogstreep in de zelfde kleurdiepte als de over
loodgrijze tekeningonderdelen.
Negatief vallen tijdens de keuring op.
Bij de man:
Een onvoldoende gereduceerd kleurbeeld (te donker van
kleur).
Een te ver gereduceerd kleurbeeld (met alleen cremewitte
kleuren).
Een kleur- en tekeningbeeld met duidelijk te herkennen
kontrasten.
Een bruine waas op het rugdek vaak in kombinatie met een
cremewitte buik.
Een vlekkerige kleur van het rug- vleugeldek.
Vleugelpennen welke aanmerkelijk lichter zijn als rug- en
vleugeldek.
Een witte of oranjebruine wang- en flankkleur.
Witte stippen in de flank welke niet rond en soms voorzien van
een oranjebruin randje.
Rafelige en slecht geproportioneerde loodgrijze tekeningdelen.
Een oogstreep welke in duidelijk kontrast is met de andere
tekeningdelen.
Een volledig gereduceerde borstband.
Zebratekening welke niet volledig doorloopt tot aan de
ondersnavel.
Bij de pop:
Een onvoldoende gereduceerd kleurbeeld (te donker van kleur).
Een te ver gereduceerd kleurbeeld (met alleen cremewitte
kleuren).
Een kleur- en tekeningbeeld met duidelijk te herkennen
kontrasten.
Een bruine waas op het rugdek vaak in kombinatie met een
cremewitte buik.
Een vlekkerige kleur van het rug- vleugeldek.
Vleugelpennen welke aanmerkelijk lichter zijn als rug- en
vleugeldek.
Rafelige en slecht geproportioneerde loodgrijze tekeningdelen.
Een oogstreep welke in duidelijk kontrast is met de andere
tekeningdelen.
Het tonen restanten borstband ,te zien als mankenmerk.
Onregelmatige afscheiding tussen borst- en buikkleur.
De vererving.
De pastelfactor vererft autosomaal en dominant t.o.v haar wild
allele , tevens is een goede pastel grijze zebravink in het bezit
van de phaeomelanine reducerende faktor welke zich autosomaal en
recessief verervend gedraagt.
Formule voor de pastel grijze man, xb+//xb+, bm // bm, P//P.
Formule voor de pastel grijze pop, xb+//y, bm//bm, P//P.
b+ voor de wildallele van de eumelanineoxydatie faktor.
bm voor de kwantitatief phaeomelanine reducerende faktor.
P voor de kwantitatief melanine reducerende pastel faktor.
Hoewel niet volledig bewezen wordt rekening gehouden met het
feit dat aan de pastel faktor een lethaal faktor gekoppeld is.
Door een pastel grijze man aan een pastel grijze pop te paren zal
vijfentwintig procent van de jongen op beide delen van het
chromosomenpaar in het bezit zijn van de gemuteerde pastel
faktor. Aangenomen wordt dat deze kiemen in het ei afsterven. De
overige jongen uit een dergelijke paring zijn voor vijfentwintig
procent niet-pastel en voor vijftigprocent pastel van uiterlijk.
Wanneer een pastel zebravink geboren uit een pastel vader en
pastel moeder in de nakweek alleen maar pastel jongen geeft en
nooit niet-pastel jongen, is deze pastel een dubbel faktorige
pastel en is bewezen dat de lethaal faktor niet volledig werkt.
De geschiedenis.

Voor de kleurslag pastel grijs zijn in het verleden diverse
namen gebruikt. Het moment waarop de pastel mutatie is ontstaan
ligt nog voor de publicatie van de eerste standaard zebravinken
door de N.B.v.V. Voor de kwekers van deze mutatie was wat de
naamgeving betreft er dan ook weinig houvast te vinden. In
artikels, geschreven in de jaren vijftig treft men de namen
blauw, pastel blauw, pastel blauwe cremevleugel en witvleugel
aan.Eind jaren zestig noemt de Heer Beckmann in het boek
"Handleiding voor de zebravinkenkweker" deze kleurslag dominant
zilver, waarna medio jaren tachtig de naam grijspastel gebruikt
gaat worden. De laatste drie jaar wordt, overeenkomstig het
systeem waarin de kleur als laatste wordt genoemd, de naam pastel
grijs gebruikt.
Het exacte moment waarop de mutant is ontstaan is niet
duidelijk door de heer Kloren wordt in zijn boek
"Zebravinken" uit 1982 een aantal meldingen genoemd uit
1954 welke gaan over de pastel mutatie. In het werkje
"Zebravinken" wat A.Rutgers in 1963 schreef in de
"Vivona" reeks alsmede Cyril H.Rogers in " de
Zebravink" verwijzen richting Australie waar rond 1940 van
de pastel mutatie sprake zou zijn.
De eerste advertenties waarin pastel zebravinken te koop
worden aangeboden verschijnen midden jaren vijftig in "Onze
vogels".
De vederstructuur.
De pastel grijze zebravink is in het bezit van de pastelfaktor, deze faktor is verantwoordelijk voor een kwantitatieve reduktie
van zowel het staafvormige eumelanine als het korrelvormige
phaeomelanine. Het aantal granula's (pigment eenheden) in de veer
neemt door de pastel mutatie af. In de praktijk blijkt de pastel
faktor het aantal eumelanine eenheden sterker te reduceren dan
het aantal phaeomelanine eenheden. De werking van de pastel
mutatie kent een erg grote variatie breedte. Selektief is de
kweker in staat een reductie van twintig procent of minder vast
te leggen met als resultaat een bleek grijze zebravink met oranje
bruine wang en flank tekening. Maar ook kan een reductie
percentage van negentig of meer procent worden vastgelegd. Een
zebravink met bijna witte wang- en flank tekening en verder
alleen creme witte kleur- en tekeningvelden is hiervan het
gevolg.
De in de standaard omschreven pastel grijze is een zebravink
waarbij het melanine tot vijfenzeventig tot tachtig procent is
gereduceerd. Hoewel men, in zebravink kringen, spreekt over de
pastel grijze zebravink komt het reduktie percentage, van vijfenzeventig tot tachtig procent, overeen met een overgoten
kleurslag. ( Het begrip pastel wordt in de theorie gebruikt voor
een reduktie percentage van ongeveer vijftig procent.)
De kweek
De kweek van de pastel grijze zebravink kent een aantal
moeilijkheden waardoor veel kwekers, welke enthousiast met de
pastel kweek beginnen, na een of twee jaar, door het uitblijven
van resultaten, weer stoppen. Vaak wordt de pastel grijs als
tweede of derde kleurslag gekweekt en krijgt dan niet de volle
aandacht. Voor de kweek van deze kleurslag dient een groot aantal
compensatie vogels beschikkaar te zijn. Door het niet kunnen
gebruiken van de juiste compensatie vogel blijven resultaten uit
en verdwijnt vaak de pastel grijze kleurslag weer uit het hok.
Veel pastel grijze zebravinken tonen over het zacht zilver
grijze rug- vleugeldek een bruine waas. Vaak is ook de buik van
deze vogels niet helder wit maar min of meer creme kleurig. Deze
bruine waas over het rug- vleugeldek en creme buikkleur is het
gevolg van een te hoge concentratie (bruin) phaeomelanine rond de
kern van de baarden. Deze concentratie phaeomelanine kan
vermindert worden door het gebruik van grijze partners met een
zuiver witte buik en een rugdek zonder bruine waas . Hoewel sterk
afhankelijk van selektie kan het bezit van de hoeveelheid
phaeomelanine als een erfelijke eigenschap worden uitgelegd.
Wanneer vogels met veel phaeomalanine aan vogels zonder veel
phaeomelanine worden gepaard zullen de jongen altijd op een gen
de phaeomelanine reducerende faktor dragen.Omdat deze faktor
autosomaal en recessief vererft zullen alle jongen (dus ook de
pastel grijze ) nog steeds een donkere buik en een bruine waas op
het rugdek tonen maar "split" zijn voor de lichtere
buik. Deze paring is geslacht onafhankelijk. Twee van dergelijke
vogels aan elkaar gepaard brengen jongen voort zonder en met veel
phaeomelanine in een verhouding van 1 op 3. Deze faktor welke het
mogelijk maakt om vogels met weinig phaeomelanine te kweken is de
phaeomelanine reducerende faktor. In formules genoteerd met de
letters bm (bruin minimaal). In het hierboven beschreven feit is
de oorzaak te vinden dat er altijd weer pastel grijze worden
geboren met een creme kleurige buik en bruine waas op het rug-
vleugeldek en de zo gewenste zacht zilver grijze rugdek kleur
achter wegen blijft.
De kleuregaliteit van het vleugeldek is het volgende probleem
van de pastel grijze kleurslag. Wanneer naar de tekeningen
horende bij het artikel van de grijze zebravink gekeken wordt
blijkt dat de haakjes en de extalzijde van de baarden van de
vleugelpennen een beperkte hoeveelheid eumelanine bevatten.
Wanneer deze hoeveelheid door de pastel mutatie wordt gereduceerd
zal al bij een beperkt werkende pastelfactor een reductie van de
kleur worden waargenomen. In de rugdekbevedering zal dezelfde
beperkt werkende pastelfactor veel minder invloed hebben op de
kleur. De haakjes en extalzijde van baarden bevatten in de
rugdekveren van naturen meer eumelanine dan de vleugelpennen. Dit
verschil wordt ook in de standaard weergegeven. De vleugelpennen
mogen dan ook een iets lichtere kleur hebben dan het rugdek. Een
optimale kleuregaliteit van het rug- vleugeldek blijkt bij de
pastel grijze dan ook een kenmerk van kwaliteit te zijn.
Doormiddel van selectie dient de juiste hoeveelheid eumelanine
staafjes verhouding in het rugdek t.o.v. het vleugeldek te worden
vastgelegd. Het zal duidelijk zijn dat deze selectie en
verankeren van deze selectie niet binnen twee of drie generaties
kan plaatsvinden. Het kweken van de pastel grijze kleurslag is
dan ook een uitdaging voor de vastberaden liefhebber.
Soms ziet men pastel grijze zebravinken met witte omzoming of
witte punten aan de vleugelpennen. De oorzaak is soms dat de
toppen van de baarden als gevolg van de bm factor nagenoeg vrij
zijn van phaeomelanine. Wanneer niet selectief de kwantiteit aan
phaeomelanine in de baarden en zwart eumelanine in de haakjes van
deze baarden zo hoog mogelijk wordt gehouden zal witte omzoming
van de pennen het gevolg zijn. De gereduceerde kleur van
pastelgrijze geeft soms liefhebbers aanleiding aan dit aspect
voorbij te gaan, realiseer echter dat wanneer deze witte omzoming
eenmaal in een stam is binnen geslopen enkel nog door zeer
strenge selectie kan worden terug gedrongen.
De tekening van de pastel grijze is mogelijk het moeilijkste
onderdeel van de kleurslag. Erg vaak zijn de loodgrijze tekening
onderdelen onvoldoende gereduceerd zijn en tonen een donker soms
zelfs zwartgrijze kleur. Deze zwartgrijze kleur is ongewenst en
steekt duidelijke af bij het zilvergrijze kleurbeeld van de
pastel grijze zebravink. Veelal wordt als partner van een pastel
grijze zebravink dan ook een grijze zebravink gekozen waarvan de
zwart gekleurde tekeningdelen reeds een kleur reductie hebben
ondergaan.De hoeveelheid eumelanine in de oogstreep blijkt in de
praktijk hardnekkigste tekening onderdeel te zijn. Door de
vedersturctuur van de oogstreep heeft de pastel mutatie hierop
het minst merkbare gevolg. In de keurtechnische aanwijzing wordt
deze moeilijkheid dan ook beschreven. Wie echter op een
tentoonstelling met pastel grijze zebravinken hoge ogen wil
gooien geeft de oogstreep extra aandacht en tracht ook deze
middels selectie tot een loodgrijze kleur terug te brengen.
Soms wordt door liefhebbers de gereduceerde kleur van de
oogstreep en borststreep op een ander wijze gerealiseerd. Deze
liefhebbers selecteren op een iel oogstreepje en een smallere
borststreep. Dit is echter niet de bedoeling de oog- en
borststreep dienen de zelfde vorm te hebben als de grijze of
bruine zebravink.
In de praktijk blijkt de reductie van de creme-witte wangvlek-
en flankkleur vrij redelijk haalbaar. Soms treft men echter
pastel grijze zebravinken aan waar rond de witte stippen in de
flank de reductie van het phaeomelanine wat minder is dan in de
overige delen van de flank. Deze fout is vrij hardnekkig en dient
direkt voor de kweek te worden uit geselecteerd.
Het omhoog lopen van het wit tussen de oog- en snavelstreep is
een gevolg van het gebrek aan eumelanine in de baarden van de
teugelbevedering. Door selektie op het bezit van voldoende
eumelanine kan dit euvel verholpen worden.
Het op de tentoonstelling aanbieden van onvolledig
uitgekleurde vogels zal altijd weer tot teleurstellingen leiden.
Deze vogels zijn te herkennen aan een warme bruine phaeowaas in
de vleugelpennen en een vlekkerige kop en nek kleur.
Het verbeteren van de kleurslag.
Anders dan bij de hiervoor beschreven kleurslagen is het
verbeteren van pastel grijze kleurslag altijd vanuit de grijze
kleur te realiseren. Vaak wordt verteld dat de beste grijze voor
de pastel grijs kweek afkomstig is uit de pastel kweek. Deze
uitspraak kan echter niet generaal zijn. Een grijze afkomstig uit
de pastel kweek van beperkte kwaliteit zal niet altijd de beste
partner zijn in Uw pastel kweek. Het is beter te zoeken naar
geschikte grijze. Een dergelijke grijze zou kunnen voldoen aan de
volgende omschrijving Een man met mooie strak afgetekende oog- en
borststreep welke reeds in kleur intensiteit zijn teruggelopen.
Ook de kleurdiepte van de wang- en flanktekening mag vrij flets
zijn. De kleur van het grijze rugdek dient t.o.v. de
vleugelpennen flets te zijn. Daarnaast is voorwaarde dat deze man
een fraaie witte buik heeft en elke bruine waas in het rug- en
vleugeldek mist.
Bij de fotos:
Foto 1: 1-0 Pastel grijs.
Een pastel grijze man met vrij veel kontrast in de kop dit
ontstaat door een oogstreep welke wat te donker van kleur is. Het
rug- en vleugeldek is goed gereduceerd en egaal van kleur. De
kleur van de buik mag iets minder creme kleurig zijn. In de
bovenstaartdekveren is voor de pastel kenmerkende 3 kleurige
staartblok te zien.
Foto 2: 0-1 Pastel grijs.
In dit geval een pop waarvan de buikkleur nog wat grauw toont.
De kleur van het rugdek is nog iets bruin bewaasd ook kunnen de
vleugeldekveren nog net iets egaler . De oogstreep is goed
gereduceerd in kleur en is aan de wangzijde mogelijk zelfs iets
te licht van kleur. Het formaat van de oogstreep is perfekt. Op
de bovensnavel zit een klein schubje welke voor het inbrengen op
een tentoonstelling even moet worden verzorgd.
Foto 3: 1-0 Pastel bruine.
Een pastel bruine man . De zebravink toont een te ver in kleur
gereduceerde borststreep. Hoewel elk kontrast is weggevallen
dient ook een pastel bruine (of grijze) een licht gekleurde
borststreep tonen. Oogstreep en wangvlek zijn wel vrij goed
gereduceerd. Dit wil zeggen dat de verschillende kleuren vrij
weinig kontrast tonen, maar als tekeningonderdeel goed herkenbaar
blijven. De opbouw van de flank mag iets regelmatiger.Het
vleugeldek kan mogelijk nog iets egaler van kleur.
Foto 4: 1-0 Pastel bruin.
Een zeer ver opgebleekte pastel bruine man welke mooi egaal
van kleur is. De kleur van het rugdek zou mogelijk iets meer
bruin kunnen tonen. De is wang vrij licht van kleur en mag niet
verder in kleur gereduceerd worden. Een vogel welke een mooi
egaal kleur en tekeningbeeld toont. Deze pastel bruine man kent
een reductie van ongeveer 80% en wordt door tropen liefhebbers
ook wel een overgoten kleurslag genoemd.
|